“Chile og Påskeøya”

Vi har hatt en helt fantastisk tur! Alt har gått på skinner og vi har hatt utrolig hyggelige og dyktige guider på hele turen. Chilenere er også veldig imøtekommende mennesker. Vi må takke dere for både programmet og kontaktene dere har.. Kommer definitivt til å bruke dere ved neste store reise, og vi har bare gode tilbakemeldinger å gi.  Vi har allerede begynt å spare til neste store tur med dere! Tusen takk.

Som sagt har vi bare gode tilbakemeldinger, men ønsker å spesielt trekke frem presise og kunnskapsrike guider. Stedene dere har i programmet er sjarmerende og spesielle, veldig etter vår smak.

— Fam B.D.

“Tilbakemelding under ferie i India”

Etter å ha vært i India 7 dager skjønner jeg at du ikke kan gå ut på byen som andre steder i verden. Det blir som å ta seg en tur på byen fra den norske ambassaden i Mogadishu. Da kan det være greit og bo på landet og så drar vi heller med vores fantastiske sjafør (gi gjerne tilbakemelding på ham til byrået) til nærmeste by. Ellers er dette kjempe spennende.

— Niels

"Sol og bad på Kapp Verde"

Vi hadde en super tur til Sal! Morabeza var et flott hotell som svarte til forventningene.
Det blei ei skikkelig slapp-av uke, med snorkling, havfiske og solbrent nese 😄 Santa Maria var jo en koselig, liten by med noen flotte restauranter som vi fikk anbefalinger om. Spiste en kveld på terrassen på Odjo d'Agua, en fin opplevelse!  Det var en tur vi aldri glemmer!

Du skal ikke se bort fra at vi tar kontakt igjen, for dere har mange fristende reisemål.

- Marianne

"Vakre og kontrastfylte India"

Alt det praktiske gikk etter planen og vi ble tatt godt vare på av lokal representant i India. Representant fra Orange ringte hver dag for å sjekke ut om vi var fornøyd med guide, sjåfør, hotell og opplegg for øvrig. Det var tillitvekkende, betryggende og imponerende.
Vi hadde utmerket sjåfør og gode guider. Vi vil spesielt fremheve guidene i Agra og Jaipur: gode kunnskaper, hyggelige og engasjerte! Hotellene kan vi også anbefale, alle med god service, standard og mat. Kun på Hotel Nahargarh Palace var maten litt under forventet standard, men ok. Vi fikk oppleve tiger på nært hold i Ranthambhore på morgensafari. Flott opplevelse! Høydepunktene på turen var mange og programmet var godt komponert. Vi kommer til å huske turen med sykkeldrosje gjennom gamle Dehli, helt fantastisk. Agra med Taj Mahal overgikk forventningene – utrolig vakkert i solnedgang og en fascinerende historie. Jaipur med Amber fort var også fascinerende. Avslappende dager i Goa før hjemreise ble en fin avslutning.Takk for at dere satte sammen et godt komponert program for oss!

- Britt og Leiv

Fantastiske Oman!

Nå har vi kommet vel hjem etter en helt fantastisk reise i Oman! Jeg har reist endel i verden, og dette er helt klart en pallplass! Gjestfrihet, vennlighet, natur, annerledeshet, mat, og for ikke å snakke om Shangri-la Burr al Jissah al Husn, som bare var helt eventyrlig. Her snakker vi virkelig 1001 natt. Det eneste jeg kunne ønsket meg, var en liten sightseeingtur i Muskat. Det kunne kanskje vært mulig å legge inn første morgenen når guiden hentet oss på hotellet? Men alt i alt, ikke noe negativt, ingenting å klage på i det hele tatt!
Jeg skal anbefale deg(Espnes reiser) og Oman til alle mine reisevenner! Vi kommer ihvertfall helt sikkert til å bruke dere igjen.
Med hilsen og takk fra
- Marianne

PÅSKEØYA - they are real!

Hei Bente! Jeg er tilbake I Norge nå –  det var en fantastisk ferie – ingen ting å klage på  - bare vet nå at 10 dager på selve PåskeØya ikke er lenge nok. Det var faktsikt for mye å gjøre! Alt fungerte som forventet med transfer/turer og hoteller. Det som jeg ikke visste, var hvor populær Thor Heyerdal er på øya i dag. Alle ville vite om jeg traff han på gata her i Norge….Mange takk for at du ordnet turen for meg – det var en skikkelig aktiv ferie – med dykking (fantastisk klar vann!), snorkling, gå- og hesteturer, sykling, bading, spising, polynesisk dans, kultur og geologi.

- Alexandra

ARGENTINA, PERU OG COLOMBIA

Reisen har vært helt super!
Flotte hotell og supre guider. Alt gikk helt som det skulle!
Cartagena er noe av det vakreste jeg/vi har sett. Hyggelige folk, god mat, god stemning, masse flott å se. Nydelig mat alle steder egentlig!
Litt uheldig med vær i Buenos Aires så alle de tangodansende holdt seg inne, men utrolig fint der også med sine ulike områder. Super tur over til Colonia. Peru helt fantastisk. Mange variasjoner, mange inntrykk:)
Alt var presist i alle land og når det ble endringer tok guidene seg av det på en god måte. Guiden i Bogota var kanskje den mest eksepsjonelle, men som sagt alle var veldig bra. Guiden i Machu Picchu var også svært god og Lima... som du skjønner...veldig fornøyd.
Vi var kanskje også mest spent på Colombia fordi færre har vært der. Men Cartagena! Dit må man dra. Vi var ikke så mye i "nybyen/New Miami", men morsomt med kontrasten mellom gammelt og nytt. Stemning, arkitektur og menneskene - fantastisk vakkert.
Du har gjort en super jobb ift turen :)

- Cecilie og Torill

ØYHOPPING ABC-ØYENE

Alle øyene og bostedene har vært forskjellige, men vi er veldig fornøyd med de stedene dere har plukket ut. Det var fantastisk fint å komme til Amsterdam Manor på Aruba, og vi ble enda mer positivt overrasket da vi kom til Lions Dive & Beach Resort på Curacao. Habour Villace på Bonaire var en perle. Vi erfarte at øyene og bostedene har hver sin egenart, slik du sa på forhånd, og vi er glad vi valgte å forflytte oss mellom alle 3.
Skal vi lete etter noe å sette fingeren på er det i tilfelle at bare det ene rommet på Habour Village hadde balkong, men det løste vi likevel greit da vi delta på den vi hadde.
Takk for et flott opplegg som ga oss en tur vi kommer til å huske lenge!

- Bjørn

Chile/Påskeøya:
Vi har hatt en helt fantastisk tur! Alt har gått på skinner og vi har hatt utrolig hyggelige og dyktige guider på hele turen. Chilenere er også veldig imøtekommende mennesker. Vi må takke dere for både programmet og kontaktene dere har.. Kommer definitivt til å bruke dere ved neste store reise, og vi har bare gode tilbakemeldinger å gi.  Vi har allerede begynt å spare til neste store tur med dere! Tusen takk.

- Geir Tore

“Rundreise i Colombia”

Veldig fornøyd. Colombia var spennendeog alt fungerte bortimot prikkfritt. Jeg har i hvert fall ingenting å utsette på hverken transfer, hoteller og sightseeing.

Hotellene i Bogota og Medellin var topp og fint lokalisert. Det i Cartagena var selvfølge ikke samme standard, men med strålende beliggenhet i gamlebyen så forventet jeg ikke det. Det viktigste her var at aircondition fungerte perfekt :-)

Engelsken til noen av guidene kunne vært bedre, men her også var det ikke noe problem. Engelsk er det nok ikke mange i Colombia som snakker.

Eneste nedturen var at vi måtte sitte i flyet i nesten 5 timer før avreise pgasnø på flyet. Avising er nok ikke Hollenderenes sterkeste side. Men det skal jeg ikke holde mot hverken dere eller Colombia :-)

En flott tur! Takk for opplegget og du skal nok ikke se bort ifra at du hører fra oss igjen....

— Trond

"Rundreise Ecuador og Galapagos"

Vi har kommet oss vel hjem etter en utrolig kjekk ferie. Equador var et fint land med sin flotte natur, det ble en kjekk reise gjennom landet. Vår sjåfør og guide var en utrolig hyggelig mann med mye kunnskap om landet og han var en behagelig sjåfør. All honnør til ham, som var med å gjøre turen vår så perfekt. Vi fikk sett så mye av Equador på de fire dagene og naturopplevelsene sto i kø, alt gikk knirkefritt. Det var så rent i landet, ikke noe søppel som lå gatelangs. Veldig rent og velstelt på hotellene, samt alle toaletter vi var innom på veien . Ikke alltid det er sånn når vi er ute og reiser. Det var utrolig trygt land å reise i, virket ikke som folk var redde for å bli frastjålet noe. Det var herlig.  Det eneste negative var hotellet andre natten som var så kaldt. Det var rundt 5 grader om natten og uten elektrisitet på rommet. De hadde en peis som de fyrte litt i men det hjalp lite. Det som reddet natten, var at de hadde lagt fire varmeflasker i senga da vi skulle legge oss, det var nydelig:)

Så var det Galapagos, en fantastisk opplevelse! Å komme så nær inn på alle dyrene var helt unikt. Vi var veldig fornøyd med opplegget som var laget på forhånd, ble hentet , tatt vare på og brakt til rette steder hele veien. Et utrolig godt organisert opplegg. Veldig fornøyd med at det var planlagt hva vi skulle ut på, trengte ikke å bruke tid på hva vi skulle gjøre når vi var der! Det var også veldig kjekt å få bo på to forskjellige øyer. Det eneste vi manglet informasjon om, var at vi ikke kunne ta ut penger på Isabela. Vi kom dit og var nesten tomme for penger og tenkte at vi bare skulle gå til en minibank, men nei.... Rebekka på hotellet var en særdeles hyggelig dame. Hun var så hjelpsom og gav oss penger som hun hadde fått i cash av en gjest og vi betalte bare med kort på hotellet. Det var sjelden hun hadde cash, og hun måtte sende noen mailer til sin sjef for å kunne gjøre det, men til slutt fikk vi det til! Det var forresten et veldig koselig hotell , med hyggelige og hjelpsomme ansatte og vi ble tatt godt vare på. Beliggenheten var jo aldeles nydelig, rett ved stranden.

Vi sitter igjen med masse gode minner og mye kunnskap om landet, det var en uforglemmelig ferie! Vi vil med dette takke for all hjelp med planleggingen av ferien. Vi er utrolig takknemlige for alt som var organisert på forhånd og at alt fungerte så bra underveis. Vi vil anbefale dere til andre og håper vi kan få hjelp til en annen tur.

- Trine og Kjell

Tilbakemelding fra Anita og Niels som har vært i India

Goa er på en måte lik Hellas; Vennlige folk og flott strand med 27 grader i vannet, men prisene er rimeligere. Rajasthan er mye kaos og litt møkk, men det må jo bli slik med kameler, kuer, hunder og elefanter på veien. Men du opplever masse du aldrig trodde fantes. Dette taklet vi fint pga flotte hoteller og den unike transport med sjåførguiden som med lokalkjennskap forklarte alt vi spurte om. Snakket med engelskmenn som i flere år hadde prøvd å finne den type Indiatur som vi hadde, men ikke hadde klart det. Her er masse plusser og minuser, men alt i alt er India et spennende land.

Her er masse plusser og minuser, men alt i alt er India et spennende land.

PERU, BOLIVIA, TITICACA-SJØEN ++

Vi har hatt en helt fantastisk tur. Vi er alle ekstremt fornøyd med hele opplegget. Vi har nok aldri vært så godt tatt vare på noen gang som på denne ferien.Overgangen fra Peru til Bolivia gikk som smurt. Vi ble «overlevert» fra en guide til en annen på grensen.

På turen over Titicaca måtte vi droppe Moon Island på grunn av høy sjø og ganske kraftig vind. Kapteinen måtte prøve å kjøre så nært land som mulig og vi brukte da så lang tid atvi også måtte droppe å møte «the Limachi family».
Som plaster på såret gikk vi av minibussen i El Alto og tok taubane ned til sentrum. Det var helt fantastisk! For en utsikt! Guiden vår hadde studert i USA og hadde hatt norsk kjæreste i 2 år så vi hadde masse og snakke om.

Som konklusjon vil jeg si at vi er meget fornøyd med det opplegget du ordnet til oss. Vi kommer garantert til å anbefale Espnes og Limatours til venner og bekjente.

Vi har fått minner for livet. Tusen takk.
- Nicoline, David og Marie

Costa Rica og Belize

Mario var veldig hyggelig og alt fungerte bra med bil, kjøring, henting osv. Det gikk også bra med baggasje når vi var på Tortuguero. Siden vi har vært på safari før, er vi ganske interessert i å se på dyr og fugler. Mario fortalte oss om quetzel fuglen, som er utrolig vakkert, men er visst vanskelig å se. Mario spurte lokalguiden på Monte Verde om det var noen reder og ikk litt informasjon. Vi stod under treet i ganske lang tid uten å få noen bilder, så tok Mario frem mobilen, han hadde en app med fulglelyder og spilte den, så kom fuglen frem! Mario hjalp oss til å få gode bilder og finne doven dyr osv. Han og sjåføren var også tålmodig med oss, når vi ville kjøpe musserende vin og ta noen "drikke pauser" underveis.

Når vi var på Bananito (som var en opplevelse), så fikk vi beskjed om at det ville være et infomøte etter middagen.  Det var ganske mange tyskere og sveitser der samtidig som oss og eieren bestemte å ta infomøte på tysk den kvelden og på engelsk kvelden etter. Selv om jeg forstår eieren, så synes jeg at dette var litt dumt og jeg mener at noen kunne ha gitt oss en kort info om hvor alt var og hvilke aktiviteter var tilgjenelig. Mario foreslo å ta oss ut en liten tur i mørket for å se etter frosker isteden for å høre på den tyske presentasjon. Må innrømme at det var helt fantasktisk med denne lille turen i mørket. Guiden på Bananito var også kjempebra.

Tortuguero og Monte Verde var også kjempebra. Litt dumt å ha så flott hotel natten før vi dro til Belize, men jeg forstår hvorfor det ble sånn.

Belize var kjempespennende og jeg nesten angrer på at vi ikke tok den ekstra dagen på Belize City med den andre Maya turen som dere anbefalte, fordi den turen vi hadde var kjempebra. Det var ganske rolig der på og guiden fortalte oss at de fleste turister kommer fra cruiseship, dersom man unngår de tidspunktene de er der, så er det veldig rolig. Belize City var ikke noe flott sted, interessant, men ikke noe typisk turist sted. Vi delte hotellet med SAS piloter og FN soldater, veldig få turister. Guiden som tok oss ut på dagstur forklarte oss at selv om han er basert i Belize, har firmaet hovedkontor i Guatamala. Det var derfor det var så mye forvirring for oss når vi ankom Belize. Guiden var forresten utrolig flink og fortalte oss masse om Belize og Maya kuluturen. Det finnes 800 registrerte jaguarer i Belize, kun 1% av Maya ruiner er gravd ut. I deres storhets tid var det flere millioner Maya'er bosatt i Belize (nå er hele befolkningen bare 330 000). Det finnes et sted man kan besøke i mars og april og se hundrevis av røde araer. Man må nok gå flere km med lokal guide, men det er visst bygd et plattform hvor man kan stå og se over til det området hvor redene er uten å forstyrre fuglene. Må ta det neste gang:)

Ambergris var noe helt annet. Det var stapp full av Amerikaner og cocktails. Hotellet var helt greit,store rene rom og hyggelig folk som jobbet der. De hjalp oss å arrangere snorklingturer . Hvis dere sender noen andre ditt, så kan det være greit å vite at når det blåser, så blir båtturer kansellert. Vigtig å ta turer med en gang når det fint vær. Vi fikk ikke snorklet så mye som jeg hadde lyst på på grunn av været. Caye Caulker er absolutt verdt en tur. Bading var, som varslet, ganske dårlig i sjøen pga sjøgress. Vi badet en del i bassenget. Vi var en tur innom Ramons Village og det så veldig fint ut. Veldig greit å bo i sentrum. Byen var ganske stille med stort sett bare golfbiler. Vi var på markedet og prøvde ut noen restauranter, ellers var det mest avslapping og litt shopping på Ambergris.

Hjemreisen fungerte bra, men hvis jeg skulle gjøre det en annen gang, så skulle jeg prøve å unngå USA med visum og alt. Vi måttte inn til USA og ut igjen. Det er ikke lov å ha med alkohol i håndbaggasjen på vei inn til USA, selv om du skal rett ut igjen.

- Dorothy

INDIA

Ja, hva skal vi si - i alle fall en opplevelse for livet. Vi har hatt det helt SUPERT.
Fra mottakelsen av representanten på flyplassen i Dehli til vi ble avlevert på avreisedagen har vi bare truffet hyggelige og hjelpsomme folk.
Og for en guide vi fikk, terningkast 6!! Vi fant fort ut av vi måtte stole på sjåføren - vi sa for spøk "at da vi har overlevd trafikken i India - overlever vi alt"
Du har sikkert hørt at vi hadde en uheldig episode med den første sjåføren vår. Imidlertid ble det håndtert på en betryggende måte og arvtakeren var "stødigheten sjøl"

Og for noen hoteller og for en mat. Og vi må ikke glemme servicen. Vi hadde bellboy, kelner eller hovmester på hver en finger. Jeg tror ikke de visste hva godt de kunne gjøre for oss. Og jammen fikk vi se tigre også. Vi ble "filmstjerner" på Taj Mahal. Alle ville ta bilde av oss.

Vi har opplevd alt slags vær, sandstorm, lyn, torden og regn og selvsagt sol og VARME!! Varmen var mindre plagsom enn vi hadde trodd på forhånd. Det hjalp jo med avbrekk i en avkjølt bil.
Tar nok litt tid før vi får fordøyd alt sammen. Vi må nok møtes til en Indiaaften og mimre over sommeren.

I ettertid ser vi at vi kunne lagt programmet med noe mer avslapping innimellom utfluktene i stedet for på slutten. Det ble liksom litt vakuum å være rolig etter alt vi hadde opplevd.  Vi var så heldig å ha en guide som ivret etter å vise og fortelle oss så mye som mulig om sitt India og vi ble revet med i begeistringen. Dette var noen interessante historietimer.

På de to første hotellene var det ikke gjort klart for 3 på det ene rommet.  Dette ordnet seg etterhvert.
Og til deg og dine kollegaer - TUSEN TAKK FOR EN FLOTT OPPLAGT TUR.

- Anne-Berit

Espnes - the obvious choice for the discerning traveller